måndag 29 september 2014

En utflykt till en stängd restaurang...

Vi fick ett tips om en jättetrevlig restaurang med tillhörande beach i somras fast då blev det aldrig av att vi åkte dit. Nu fick vi samma tips igen och den här gången kom vi iväg.

Efter knappt en och en halv timmas körning varav mycket av tiden gick åt på den slingrande vägen genom det gamla bergskedjan Massif des Maures där man näst intill möter sig själv i kurvorna så var vi framme.

Den här gången var själva destinationen målet med resan men annars är själva turen genom bergsmassivet en upplevelse i sig.  Namnet kommer av ordet maouro som betyder mörk . Massif des Maures är nämligen täckt av korkekar, kastanjer och pinjeträd vilket gör undervegetationen och känslan mörk.

Så när vi till slut kom fram såg vi fram emot en god lunch i skuggan av Pinjeträden med utsikt över medelhavet.

Man får stanna till vid en dam som agerar parkeringsvakt och när vi betalt 8 E talar hon om att vi får åka och parkera och det finns WC och dusch samt en restaurang.

Tyvärr glömde hon berätta att restaurangen stängde för säsongen igår...:(

Vilken tur att vi åt en bastant frukost och hade en flaska vatten att festa på då vi intog en av de finaste stränderna på hela Cote d'Azur .

Mjukaste , finaste Karibiensand, långgrunt, varmt och skönt.
Vi stannade tills våra magar protesterade och fick sedan söka upp en snabbmatsrestaurang istället :)

V kommer dock definitivt återvända nästa år innan säsongen är över!
Det var väl värt mödan att hitta denna pärla .

Det gick rejäla vågor idag så jag förstår att det var populärt att surfa på dessa .

Bukten verkade vara populär att ankra i och sedan ta sig in till stranden över dagen.

1. Så härligt ni har det! Jag njuter av alla fantastiska bilder, vilka vindruvsklasar, waow!
    Kram
    //www.baraanna.se

2. Så snopet att det var stängt! Men ni tog det ju med gott humör och fick se mycket vackra vyer.
    Kram, Gunilla

3. Vilken strand Anna! Ser jätte härligt ut! Otur med restaurangen men sånt händer ibland.
    Fortsätt njuta!! kram Anna

4. Får man gissa på att stranden ligger i närheten av Plage d'Estangol?

1. Ja,helt rätt Boel,har du varit där?

2. Inte just på Estangol. Men första gången vi hyrde, 1994, av en Mme Plant i Barjols så tipsade hon oss om Plage de Pellegrin som ligger strax väster om. Där har vi varit i alla år med barnen. Förra året var den tyvärr dyig för första gången. En annan liten pärla är Rayol som ligger lite österut. Där är havsbotten naturskyddad och där är otroligt fin botten och vatten! Dessutom kan man äta en underbar aioli på restaurangen vid stranden!

3. Vad kul att höra ! Känner på mig att du sitter inne med en hel del tips som vi kan ha användning för:) det finns ju så otroligt mycket att se och upptäcka att man kan behöva hjälp med att sortera lite ! Ha det gott, kram Anna

5. Nej så surt att det var stängt men stranden såg inte fel ut så hoppas ni klarade er med vatten i magen!

Kram Sandra

6. Stranden var värd resan, men jag gissar att
    ni blev jättehungriga efter ett tag. Snopet att
    det var stängt. Önskar att jag var på den stranden
    just nu, här har vi en riktig höstdag med regn.
    Kramar/AM

7. Åh så vackert!!! Trevlig helg! Kram Anna

8. Anna, jag har varit på en strand som ser exakt ut som på dina foton. Den låg nedanför Bormes och vi återupptäckte denna vid en utflykt förra året. Läs gärna om våra upplevelser där! http://franskafikon.blogspot.se/2013/10/nagra-dagar-i-provence.html