söndag 28 september 2014

Färska fikon


Något av det godaste jag vet är färska fikon och när man kan gå ut och plocka dom direkt på träden då blir de inte färskare än så.
Jag kan äta hur många som helst ända tills magen protesterar ;)






Vi äter dom både som förrätt med lite getost och honung och så in ugnen eller som dessert med smulad vit choklad och lite nötter som också det värms i ugnen, lika gott båda delar.

Vi fick också en burk hemkokt fikonmarmelad när vi kom hit och den är strax slut!

Jag visste inte att det fanns olika sorters fikon, här finns gröna och blåa. Jag har allltid trott att det bara var olika mognadsgrad på dem men icke. Hur vet man närde gröna är mogna då?

Jo när fikonet hänger neråt är det perfekt, på bilden ovan är det alltså inte moget, detta gäller även för de mörka fast de tycker jag är lättare att se på när de bäst att äta.

5 kommentarer:

  1. Jag älskar fikon, men får köpa dom i butik.
    Så gott och plocka egna.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Vilken lycka att få plocka direkt från träden...jag fick plockat några i Italien. Visst är de goda både som för - och efterrätt!
    Kram, Gunilla

    SvaraRadera
  3. Tror nog inte jag smakat färska fikon??? Får nog köpa det nästa gång jag handlar ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk lyx att kunna plocka egna fikon, det är ju galet gott, både som du skriver till ost o choklad, mmmmmmmmm. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Mums! Jag föredrar de lila och gör marmelad till ost (använder sucre de canne för bästa resultatet) eller lägger dem i en paj med chevre. Jag har inte riktigt förstått storheten med de gröna fikonen, men vår granne i lilla byn berättade att det är bäst - bara man tar dem när de är riktigt mogna. Nu har du lärt mig att de ska hänga rakt ner så då ska jag prova. Kram Lotten

    SvaraRadera