torsdag 25 september 2014

Kl 05.00

Jodå vi vaknade allt fast det var okristligt tidigt när man har semester... men det var det värt, så kul att få chansen att vara med om detta. 

Tröskan var ny och fin, lika modern som den hemma med ett lite extra säte för nyfikna passagerare :)


Här ser man rakt in i tröskan, den skakar ju stockarna varpå klasarna fångas upp och går upp i två behållare. Efter två drag, ett ner och upp i raden var de dags att tömma.


 När kärran är full körs den upp till vineriet och töms ner i en öppning....


Här ska vindruvorna ner till de som står och tar emot...
Själv betraktar jag mest....



Här rensas druvor från pinnar och annat skräp innan de sugs vidare till pressarna.


Från pressarna går viner vidare till de olika tankarna och väntar på olika öden beroende på hur det ska användas.


 10.000 liter blir det av denna morgons skörd, inte illa va ?


4 kommentarer:

  1. Det var roligt och få se hur det går till
    på en vingård, spännande semester
    ni har.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Roligt att få se hur det går till! Jag lånade en av dina fina bilder till min egen blogg! Du vet var du hittar den! Hälsningar Boel

    SvaraRadera
  3. Häftigt! Vilken härlig semester med roligt upplevelser. Min sambos morfar gjorde eget vin i Kroatien, tyvärr dog han för två år sedan så i somras drack vi av hans sista flaskor.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vingårdar har jag besökt ett antal gånger, men aldrig kunnat följa hela processen. Förstår att du tycker det var roligt att få göra det.
    Kram, Gunilla

    SvaraRadera