onsdag 24 september 2014

Årets vinskörd snart till ända

Jag är så glad att vi hann hit innan skörden var över för i år. Ca tre dagars arbete är kvar med att plocka druvorna. Det mesta görs via en stor skördetröska som går runt på gårdarna. Förra året fick vi vara med och plocka lite förhand då det var så unga stockar som skulle blivit förstörda när maskinen gick fram.


Så imorgon kl 05.00 är det dags, pigga och förväntansfulla kommer vi stå beredda att rycka in där vi kan.
Det börjar bli bråttom nu , måste bli klara annars ruttnar druvorna. Det är inte lång tid man har på sig för att få en optimal skörd. Vänta så länge som möjligt för mesta möjliga smak men inte för länge så de börjar ruttnar eller bli tagna av nattfrosten som kan komma.

En bondes dilemma om det så är potatis i Sverige eller vindruvor i Provence!

 Stockarna är så tunga av stora klasar och just dessa smakar bara helt ljuvlig att äta också, jag vet jag har provat :)






 Som sagt den här utsikten....



4 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder! Så roligt att vara med om detta:) Skulle jag också gärna vilja vara någon gång:). Nu blir min Kroatienlängtan än större:)
    Ha en härlig resa
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Så fina bilder ifrån Provence...vindruvorna ser verkligen lockande ut! Vilken skörd det verkar bli!
    Kram, Gunilla

    SvaraRadera
  3. Underbart Anna! Klockan är över 5 så kanske är ni redan ute och plockar!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Vad häftigt att få vara med o plocka druvor, det vill jag också göra någon gång. Ljuvliga bilder o gud så sugen jag blir på vindruvor. Kramisar Tina

    SvaraRadera