fredag 28 februari 2014

Bokcirkeln

Jag har alltid gillat att läsa och har nästan alltid en bok på gång. Ibland tar det längre tid att läsa ut den och ibland har jag flera på gång samtidigt. Då och då får man en sån där bok i sin hand som man inte vill släppa. Det är en härlig känsla tycker jag! Tyvärr händer det inte jätteofta längre.Jag vet inte om jag blivit sämre på att hitta bra i böcker..utbudet ökar ju hela tiden men det kanske inte bra?  De senaste böckerna jag läste som jag inte gärna la ifrån mig var iallafall Sonjas sista vilja och fortsättningen Sonjas Hemlighet av Åsa Hellberg. Underbara böcker med härliga karaktärer. Man hade gärna hoppat in och varit med i berättelsen.

I höstas bildade jag tillsammans med tre andra tjejer bokcirkeln ruggugglorna :) Vi träffas en gång i månaden hemma hos varandra. Vi har då läst en bok som kvällens värdinna har valt ut ( gången innan) och så diskuterar vi boken. Vi är nu inne på femte omgången. Hittills har vi alla valt olika typer av böcker. Jag vet inte om jag kan säga att böckerna vi valt är typiska böcker för personen eller om vi ( omedvetet?) försökt välja lite olika böcker för att få en bredd på läsningen. Det kommer nog att visa sig när vi "gått några varv" Hur som helst tycker vi alla att de är ett kul sätt att umgås och vi ser fram emot träffarna.

Nedan kommer en liten recension på förra månadens bok samt betyg på övriga lästa böcker.

Februari 2014 
Kärlek , vänskap , hat av Alice Munro
Betyg: 4, 3+,3+,3+
Kommentarer om boken:
Att boken berör på olika sätt är vi alla överens om. Alla upplever att det här är en bok som kräver aktiv läsning, det är ingen ok som man tar upp coh läser ett par sidor då och då, tex när man väntar på något. Man blir omskakad och den rör upp många känslor.Det finns ett melankoliskt drag över hela boken . Någon är inte riktigt bekväm med bokformen dvs noveller. Alla är överens om att det är en mycket läsvärd bok. Vi tänker också att den berör oss på olika sätt beroende på vilken sinnestämning man själv i är för närvarande. Om man läser det om ett år igen kanske man upplever den helt annorlunda. Vi pratar och funderar en hel del på författaren och hur det kommer sig att hon valt novellformen. Vilken tid utspelar sig berättelserna i, 50-tal och 70-tal gissar vi på. Vi pratar också om tvetydigheten i berättelserna , vad vill hon säga mest av allt. Den handlar om olika kvinnoöden som i sin tur påverkar andra personer i hennes närhet pga olika val som görs.Vi skulle vilja ha några noveller med lyckligare slut. Eller är det så att Alice Munroe ser på livet på det här sättet? Att det alltid finns två sidor av myntet.

Betyg 4+,4,4,4
Betyg 3+,3,3,3
Betyg 3+,3+,3-,3-

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tyckte om böckerna om Sonja. Tack!
    Varma hälsningar,
    Åsa Hellberg

    SvaraRadera
  2. Ja och nu är vi många som väntar på trean... för den kommer väl? :)

    SvaraRadera